Czarnkow.INFO - Internetowy Serwis Informacyjny
    Strona główna     UrzÄ™dy     Kultura i atrakcje     W mieÅ›cie     Archiwum
Dzisiaj jest: 29 marca 2024, piÄ…tek.  Imieniny: Bertolda, Marka, Wiktora, Zenobii, Zenona

free counters

SPOTKANIA Z HISTORIÄ„

"Co nam zostało po wieloetnicznej i wielokulturowej Rzeczpospolitej?" Takie hasło przewodnie towarzyszyło laureatom z "Górki" na tygodniowych, sponsorowanych warsztatach historycznych. Żaneta Budnik i Damian Scheiding, uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie, poznawali historię Rzeczpospolitej XVI - XVIII wieku, łącząc przyjemne z pożytecznym.

Wyjazd do Wilanowa, Kazimierza Dolnego, Lublina, Zamościa był nagrodą dla uczniów i ich opiekuna (A. Zalewska) za 6 - miesięczną pracę w ogólnopolskim konkursie "Szkolna Liga Historyczna", w którym drużyna pracowała nad zadaniami historycznymi o różnej formie: prace pisemne, blog, czy prace plastyczne. Po ciężkich zmaganiach "Górka" uplasowała się na trzecim miejscu w Polsce, zdobywając tym samym, jako nagrodę, szansę na poszerzenie swojej wiedzy historycznej na warsztatach historycznych. Głównym sponsorem warsztatów było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Pałac Króla Jana III w Wilanowie, czasopismo "Mówią Wieki".

Żaneta i Damian:

Rankiem 29 września wyruszyliśmy z dworca PKP w Poznaniu i zmierzaliśmy w kierunku Warszawy. Podróż w poniedziałek do stolicy była dla nas nagrodą od szkoły za pół roku ciężkiej pracy konkursowej. W ten sposób mogliśmy spędzić dzień pełen przygód i wrażeń oraz spotkań z historią. Byliśmy w Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Pałacu Kultury i Nauki. Po wyczerpującym dniu udaliśmy się do hotelu, by nabrać sił na następny dzień... czekał już na nas Wilanów.

Następnego dnia z samego rana wyruszyliśmy do Wilanowa. Tam czekali na nas organizatorzy konkursu wraz z wykładowcami. Na początek zaproszono nas do wysłuchania dwóch wykładów na temat etniczności w Polsce. Następnie zwiedzaliśmy pałac wilanowski i jego wspaniałe ogrody. Już na samym początku zaciekawił nas on swoim wyglądem zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Spacerowaliśmy po śladach króla Jana i pięknej królowej Marysieńki... Po iście królewskim obiedzie pojechaliśmy do Kazimierza Dolnego, gdzie mieszkaliśmy w czasie warsztatów. Nastąpiła pora kolacji, na której mieliśmy okazję poznać innych uczestników warsztatów. Nie pojechaliśmy tam jednak odpoczywać! Już pierwszego dnia otrzymaliśmy karty zadań, które wypełnialiśmy informacjami zdobytymi podczas zwiedzania miast. Zadaniem każdej grupy było również napisanie artykułu pt. "Co pozostało nam po mniejszościach narodowych w Polsce?". Artykuł zwycięskiej drużyny ukaże się w grudniowym numerze gazety "Mówią wieki".

Trzeciego dnia naszych interesujących zmagań z historią udaliśmy się do Lublina, który zachwycił nas swoją architekturą i historią. Zwiedziliśmy iluminacje zamku w Lublinie - Muzeum Lubelskie, stare miasto. Oczywiście cały czas nie mogliśmy zapomnieć o naszym zadaniu. Podczas jego wykonywania poznaliśmy wielu ciekawych i pomocnych ludzi, którzy, gdy trzeba było, udzielili nam informacji, gdzie znajduje się poszukiwany obiekt lub stanowili dla nas nieprzebrane źródło wiedzy. Po wyczerpujących wędrówkach wróciliśmy do naszego hotelu, gdzie zaczęliśmy pisać artykuł do gazety.

W czwartek wyruszyliśmy w kolejną podróż. Tym razem ugościł nas Zamość. Już na samym rynku zauważyliśmy wiele budynków, które są pozostałością po zamieszkałych narodowościach, np. kamienice ormiańskie, żydowskie, włoskie, czy greckie. Okazało się, że Zamość jest jak najbardziej pozostałym ośrodkiem wielokulturowej i wieloetnicznej Rzeczpospolitej z XVI - XVIII wieku. Zwiedziliśmy do dzisiaj budzącą szacunek Twierdzę Zamość, ratusz, Muzeum Arsenał, również synagogę żydowską, kościół św. Mikołaja, Starą Bramę Lubelską, dzwonnicę oraz przeszliśmy podziemnymi szlakami umocnień miasta. Po kolejnej pełnej wrażeń i zachwytu wędrówce udaliśmy się do Kazimierza Dolnego. Dzień ostatni spędziliśmy na zwiedzaniu Kazimierza Dolnego. To kolejne miasto, które nas zachwyciło. Symbolem miasta był kogut, dlatego w naszych torbach znalazł się właśnie kogut kazimierski z ciasta przypominającego hałkę. Pamiątki to jednak nie wszystko. Głodni wiedzy zwiedziliśmy Kamienice Przybyłów na rynku, Rynek Kazimierza, spichlerze, wspięliśmy się na Górę Trzech Krzyży oraz basztę. Byliśmy również przy ruinach zamku. Po zwiedzaniu udaliśmy się na wspólne spotkanie wraz z innymi uczestnikami warsztatów, gdzie ogłoszono wyniki naszej tygodniowej pracy i rozdano nagrody książkowe. Nastąpił moment rozstania się z historią. Wszyscy spakowani i gotowi na powrót do domu wyjechaliśmy do Warszawy, tam ze stacji PKP wyruszyli już do swoich małych miejscowości.

Mieliśmy okazję poszerzenia swojej wiedzy historycznej i odkrycia wielu ciekawych miejsc w Polsce. Podpisujemy się pod cytatem Stanisława Jachowicza: "Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie" Gorąco zachęcamy młodzież do brania udziału w "Szkolnej Lidze Historycznej". Jest to nie tylko świetna zabawa, podróż w czasie, ale również odkrywanie własnych zainteresowań, umiejętności oraz wspaniałe spędzanie wolnego czasu.

O serwisie  |   Dodaj do ulubionych  |   Ustaw jako startowÄ…  |   Miasto Czarnków  |   Miejskie Centrum Kultury
Redakcja Czarnkow.INFO: 64-700 Czarnków, os. Parkowe 21/37, tel/fax 600 545 261, czarnkow.info@onet.pl
© Marcin MaÅ‚ecki Jacek Dutkiewicz 2004-2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.